Tilman ziet zichzelf als Europees kampioen fytotherapie

tilman_contact-batiment

Tilman ziet zichzelf als Europees kampioen fytotherapie

> Pers & Media > Tilman ziet zichzelf als Europees kampioen fytotherapie

De onderneming van het jaar 2013 blijft groeien en breidt haar markten verder uit. Zonder zijn familiale-DNA te verliezen, die nog altijd door zijn stichter in stand gehouden wordt.

Volgens zijn baas, 59 jaar oud, is het zo dat als de Belgische markt aan Tilman SA, centraal gelegen binnen het industrieterrein van Baillonville (Marche-en-Famenne), nog steeds aantrekkelijke marges biedt voor de groei van de omzet (+15% per jaar gedurende vele jaren), hij zich nu moet richten op buitenlandse markten om te groeien. Wat is het doel? Tegen 2030 de onbetwiste specialist in fytotherapie in Europa worden, met 80% van verkoop door export. En de cijfers zijn er om haar ontwikkelingsstrategie te ondersteunen: vorig jaar steeg de verkoop in België met 14%…. en de export maar liefst met 42%. Dat wil zeggen dat de sleutel tot toekomstige groei bekend is; zich richten op Frankrijk, Italië, Spanje, Polen, Zwitserland, Scandinavië, maar ook Algerije en Marokko, die al zeer reactief zijn. Ook het leren kennen van de doelmarkten is belangrijk. In Algerije zijn Tilman-producten in alle apotheken verkrijgbaar. “In Australië bezit slechts één acteur 40% van de verkooppunten. Het is beter om hiervan op de hoogte te zijn als u de lokale markt wilt betreden. Dit model zou ook in ons land kunnen plaatsvinden….”, legt hij uit.

Jean-Noël Tilman vond al vrij vroeg de formule om stevig te groeien. Zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het product of de motivatie van het team, dringt hij aan. “Om dit te bereiken, vertrouw en delegeer ik en heb ik hiërarchische niveaus en deursloten zoveel mogelijk weggenomen. Ik ben er oprecht van overtuigd dat ik, gezien de huidige bedrijfsvoorschriften, die door iedereen worden toegepast en geaccepteerd, een jaar weg zou kunnen zijn zonder dat dit problemen oplevert voor de dagelijkse gang van zaken. De autoriteit in ons bedrijf is een sociale instantie, een zorg en een wens om het goed te doen voor het bedrijf. Ik ben er om na te denken over de toekomst, om het zo goed mogelijk voor te bereiden en om de teams te motiveren zodat ze ervan overtuigd zijn dat het nog steeds mogelijk is,” zegt de baas. Hij herinnert ons er graag aan dat hij in 1985 is begonnen met zes medewerkers in de achterkamer van zijn vaders apotheek in Bomal en dat hij nu meer dan 150 mensen motiveert, nu gesteund door Manoël en Mikaël, de volgende generatie, die ook de smaak te pakken hebben.

“In 2012 waren we met 100 en hadden we een omzet van 17,5 miljoen euro; in 2019 zijn we met 200 en bereiken we de kaap van 50 miljoen euro. Maar de geest van het bedrijf blijft familiaal georiënteerd en iedereen zal elkaar bij zijn voornaam blijven noemen, om elkaar dingen te vertellen, om fouten te mogen maken. Ik denk dat het moeilijkste werk, intern, is gedaan. Nu wil ik echt verder groeien volgens hetzelfde familierecept door een laboratorium van respect voor het milieu en respect voor anderen te worden. Het consumentengedrag zal veranderen: men zal eisen dat de producten die men koopt van maatschappelijk verantwoorde bedrijven komen. De anderen zullen worden afgestraft. En ik verzeker u dat dit mijn strategie dagelijks stuurt. Om levensvatbaar te blijven terwijl we groeien, moeten we natuurlijk meer winst maken. Maar als er alleen maar winst zou zijn, zou het onmenselijk, triest en demotiverend zijn,” zegt Jean-Noël Tilman, terwijl hij de zes essentiële uitbreidingsfasen van zijn installaties tot 2049 plant. “We zullen 1.600 mensen zijn en een omzet van 1,6 miljard genereren. Als ik de kans heb om gezond te blijven, zal ik volledig genieten van wat de volgende generatie zal hebben bereikt,” zegt hij rustig.

Onderzoek en ontwikkeling

De andere speerpunt van de, nog steeds in opkomst zijnde Waalse ondernemer, is onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten op basis van planten. Het bedrijf investeert jaarlijks meer dan een miljoen euro. Geen voedingssupplementen, maar geneesmiddelen die naar behoren zijn geregistreerd in alle landen waar ze in de apotheek worden gedistribueerd en verkocht: een langere en strengere procedure – ongeveer vijf jaar – maar die uiteindelijk zorgt voor een totaal andere status in termen van positionering en toegevoegde waarde. De top 10 van deze geregistreerde producten, waarvan de meeste tien jaar geleden nog niet bestonden, genereert nu 80% van de omzet.

Toen Jean-Noël Tilman onder zijn onveranderlijke uiterlijk werd gevraagd wat zijn grootste managementfout was, verstijfde hij even en gaf toen zonder aarzelen toe: “Volgens hetzelfde principe dat ik mijn teams vertrouw, doe ik dat ook met mijn raad van bestuur. Tijdens de crisis van 2008 daalde de omzet en de voorzitter van mijn Raad van Bestuur adviseerde mij om het personeelsbestand – in beperkte mate – in te krimpen om het werkkapitaal in evenwicht te brengen. Ik heb zes mensen bedankt; dat was een ernstige fout. De hiermee gemaakte kostenbesparing was belachelijk in vergelijking met de mentale mokerslag die werd geleden door het personeel en de tijd die het kostte om deze klap bij het penseel uit te wissen. In termen van een vertrouwensbreuk, die van cruciaal belang is in ons DNA, is de reikwijdte van dit besluit veel groter dan deze paar ontslagen,” dringt de eigenaar-aandeelhouder aan, die sindsdien zijn eerste adviseur heeft ontslagen en heeft gewaarschuwd dat hij niet zou worden teruggenomen.

L’Echo – 30 mei 2017

Start met typen en druk op ENTER om het zoeken te starten.